Pontosan két évvel ezelőtt, 2019. július 16-án kezdte meg nyilvános működését a látássérült emberek számára távoli segítségnyújtást biztosító szolgáltatás, a Távszem. Az MVGYOSZ által fenntartott szolgáltatás éjjel-nappal folyamatosan elérhető, és közel 1300 látássérült felhasználónak nyújt segítséget a mindennapokban.
A Távszem alkalmazás egy okostelefon vagy táblagép segítségével kapcsolja össze a vak vagy gyengénlátó felhasználót az ép látású operátorral, aki a távolból, a látássérült személy okoseszközének kamerája segítségével lát helyette és szóbeli kommunikációval segíti a felhasználót a szükséges információk megszerzésében.
A távoli segítséget az év minden napján olyan operátorok biztosítják, akik egy 270 órás komplex képzésen sajátították el a szolgáltatás alapjait, valamint az ügyfelek személyiségi jogainak védelmét garantáló készségeket és tudásanyagot.
A szolgáltatást igénybevevők értékelései egyértelműen bizonyítják, hogy a Távszem beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hiszen az elmúlt két esztendőben a felhasználók 84%-a elégedett volt a rendszerrel, ami összességében 4,4-es átlagot jelent az ötös skálán.
A születésnap kapcsán – a statisztikát böngészve – ugyancsak meglepő, sőt, az eredeti várakozásokat messze felülmúló számokkal találkoztunk. A szolgáltatás keretein belül 24 hónap alatt 16923 hívást kezdeményeztek a felhasználók és 49654 percet, azaz csaknem 828 órányi segítségnyújtást vettek igénybe.
A leggyakoribb hívásidő egy-két perces, de nem ritka a tíz-, sőt akár a húszperces segítségnyújtás sem.
Természetesen a hívásidő függ a segítségnyújtás típusától, hiszen nem mindegy, hogy egy elektronikai eszköz beüzemelése, gombjainak ismertetése miatt hívják a Távszem-operátort, vagy orvosi papírok, üdvözlőkártyák, posta, naptári bejegyzések felolvasása miatt, esetleg útbaigazítást, helymeghatározást kérnek egy-egy számukra ismeretlen helyen a látássérült felhasználók.
A munkatársak többek között segítettek már a kirándulóhelyeken turistajelzések leolvasásában, ajándékok kiválasztásában, olvastak fel összeszerelési útmutatót, majd figyelmesen végigkísérték a szerelési folyamatot. Az operátorok gyakorta keresnek termékeket is az áruházak polcain az ügyfelek számára, mivel a polcok kínálata az új termékek bevezetése és a vásárlást befolyásoló marketing szempontok miatt rendszeresen változik.
A számítógépek képernyőjén, az akadálymentesítés szabályait mellőző weboldalakon lévő captcha-kód (nem vagyok robot) felolvasása legalább olyan gyakori kérés, mint a JAWS visszakapcsolása vagy újratelepítése, a ruhadarabok szín, minta, illetve méret szerinti ismertetése vagy éppen az élelmiszerek, gyógyszerek lejárati idejének beazonosítása.
A szolgáltatás igénybevételéhez nincs szükség másra, csak a fentebb írt okoseszközre, internetre, egy regisztrációra, valamint a látássérülést igazoló dokumentumra. A regisztrációt követően az ingyenes Távszem szolgáltatás az év minden napján, a nap 24 órájában elérhető és a látássérült felhasználók számára.
A Távszem szolgáltatást Pusztai Mihályné, püspökladányi lakos hívta a legtöbbször az eltelt két év során, szám szerint 691 alkalommal, aki a rendszer további népszerűsítése érdekében ahhoz is hozzájárult, hogy mint „Távszem-rekordert” a kétéves eredményeket összegző cikkünkben név szerint megemlítsük.
Hegedűs Katalin
kommunikációs munkatárs