Gyakran Ismételt Kérdések

A Távszem szolgáltatás előzménye a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége által üzemeltetett Kontakt Tolmácsszolgáltatás, mely videótelefonos kapcsolat révén biztosít jeltolmácsolást. A digitális technológia, a szélessávú internet-hozzáférés és az okostelefonok adta lehetőségek kihasználásával az MVGYOSZ munkatársai - támaszkodva a tagság körében végzett igényfelmérésre - kidolgozták a látássérült személyeket videótelefonos kapcsolaton keresztül segítő távszolgáltatás ötletét, melyre EU-s forrást nyert el a szövetség.

Az MVGYOSZ 2018. január 1. és 2020. január 1. között valósította meg az EFOP-1.1.5-17-2017-00001 számú Távoli segítségnyújtás látássérült emberek számára - Távszem projekt megvalósításával a látássérült embereket segítő infokommunikációs alapú távszolgáltatás kialakítását. A fejlesztés a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg közel 470 millió forint EU-s és hazai támogatással.

A projekt célja, hogy a vak és gyengénlátó emberek akadálymentesen használható mobileszközök segítségével az ország minden pontján azonos eséllyel jussanak magas színvonalú internet alapú segítő szolgáltatáshoz.

A Távszem szolgáltatás egy okostelefon vagy BlindShell Clasic 2-es készülék segítségével kapcsolja össze a vak vagy gyengénlátó felhasználót az ép látású operátorral, aki a távolból, a látássérült személy okos eszközének kamerája segítségével lát helyette és szóbeli kommunikációval segíti a számára szükséges információk megszerzését. Azaz megmondja, milyen színű és mintájú a harisnya vagy a nyakkendő, felolvassa a postai értesítőt vagy az élelmiszer nevét, összetevőit és lejárati dátumát, stb.

A Távszem szolgáltatás az év minden napján, a nap huszonnégy órájában elérhető. A szolgáltatás a látássérült felhasználók számára ingyenes.

A távsegítség az élet minden területén használható, figyelembe véve a tisztesség és az erkölcsösség szabályait. A Szolgáltatót külön jogszabály alapján adat megtartási, adatvédelmi és titoktartási kötelezettség terheli. Ez garantálja a látássérült felhasználók számára adataik biztonságát, a személyes életterükkel, élethelyzeteikkel kapcsolatosan a szolgáltatást végző operátorok birtokába jutott információk védelmét, a jogosulatlan felhasználás megakadályozását.

A Távszem lehetőségei szinte végtelenek. Íme néhány példa, amiben az operátorok segítséget tudnak nyújtani:

  • Gyógyszerek kiválasztása, adagolásának, lejárati idejének felolvastatása.
  • termékek, például élelmiszerek megkerestetése üzletben vagy otthon vásárlás után, összetevőik és lejárati idejük felolvastatása.
  • Útkereszteződésben a jelzőlámpa jelzésének megnézése. Figyelem, nem azt mondja meg az operátor, hogy átmehet-e, hanem hogy mikor zöld a jelzés!
  • Digitális táblákon megjelenő feliratok pl vasúti vagy busz menetrend tájékoztatók ill. nyomtatott formában kihelyezett menetrendek felolvastatása.
  • Postákon, bankokban, közüzemi szolgáltatóknál elhelyezett sorszámhúzó automaták használata, ill. a sorszám kijelzésének felolvastatása
  • Egészségügyi leletek rendszerezése, iratrendezés.
  • ruha vagy más tárgyak színének meghatározása vagy zokni párosítás.
  • leesett tárgyak megkeresése.
  • mérőórák, például villany-, víz-, gázóra leolvasása.
  • stb.

A Távszem operátorok két módon is képesek segíteni közlekedés közben:

  • a készülék kamerája által látható minden információt elmondanak, legyen az buszmegállótábla, utcanév, vagy a környéken látható bármilyen objektum.
  • Engedélyezhetjük, hogy a Távszem alkalmazás hozzáférjen a mobilkészülékünk helymeghatározó moduljához (PL. GPS), így az operátorok el tudják mondani, hogy a helymeghatározó rendszer szerint éppen hol tartózkodunk.

Fontos figyelembe venni azonban, hogy az operátorok kizárólag a kameraképen rendelkezésre álló adatokból képesek dolgozni, így nem követelhető meg tőlük, hogy egy bizonyos úticél eléréséhez útvonalterveket készítsenek, és pontosan elmondják, merre kell menni, milyen akadályok lesznek az úton és mire kell figyelni közlekedés közben. Ez nem része a szolgáltatásnak!

Igen, az operátorral való beszélgetés közben a Távszem szolgáltatásban keressük meg a pozíció küldése gombot és aktiváljuk. Ekkor az operátornak elküldésre kerül a jelenlegi helyzetünk, aki akár utca, házszám pontossággal képes lesz megmondani, hogy hol is vagyunk.

Olyan helyzetekben nem tudnak az operátorok segítséget nyújtani, amikor a kamera által közvetített kép nem alkalmas a biztonságos és pontos információnyújtásra. Ilyen helyzet elsősorban a navigálás az utcai vagy épületen belüli közlekedés során, mivel a kamera által közvetített kép csak töredéke az élő emberi segítő által beláthatónak, így előfordulhat, hogy az operátor nem tud tájékoztatni a felhasználó előtt lévő akadályról vagy más veszélyről.

Szintén nem tudnak segítséget nyújtani az operátorok olyan helyzetekben, amihez nem a látásra, hanem valamilyen tudás vagy információ meglétére van szükség. A Távszem nem tudakozó, így az operátoroknak nem áll módjában tájékoztatást adni közintézmények elérhetőségéről, menetrendi adatokról, kivéve, ha azok egy a felhasználó kamerája által elérhető és megmutatható tábláról leolvashatók.

A szolgáltatás használata minden látássérült felhasználónak ingyenes.

A Távszem hívásához internet hozzáférés szükséges, ennek költsége minden esetben a felhasználót terheli.

A Távszem hívásakor telefonos kapcsolat nem jön létre, így a mobiltelefon szolgáltatás terén költség nem jelentkezik. A hívás a mobil adatforgalom vagy Vi-Fi hálózat használata esetén a helyi internet kapcsolat használatával történik.

A szolgáltatást bárki igénybe veheti, aki látássérült személynek minősül és ezt a tényt a megfelelő iratokkal hitelt érdemlően igazolni tudja.

Az MVGYOSZ tagegyesületeinél tagsági jogviszonnyal rendelkező látássérült személyek a tagnyilvántartóban rögzített törzsszám + e-mail cím használatával tudják aktiválni a szolgáltatást a tavszem.mvgyosz.hu oldalon.

Az ezen szervezetekben nem tag látássérült személyek a fogyatékosságukat igazoló dokumentumaiknak a regisztráció során történő benyújtásával igazolhatják jogosultságukat, amit a szolgáltatásvezető bírál el. Regisztrálni a tavszem.hu vagy a tavszem.mvgyosz.hu oldalon lehet.

A Távszem szolgáltatásra a www.tavszem.hu vagy a tavszem.mvgyosz.hu oldalon kezdeményezhető a regisztráció.

Az MVGYOSZ bármely tagegyesületében tagsági jogviszonnyal rendelkező látássérült személyek a tagnyilvántartóban szereplő törzsszám és e-mail cím megadásával kezdeményezhetik a szolgáltatás igénybe vételét.

Figyelem: a törzsszám megadásakor ne felejtsék el beírni a kétjegyű megyekódot, ami a törzsszámhoz kötőjellel kapcsolódik!

Azon látássérült személy esetében, aki nem egyesületi tag, de igazolja a regisztráció során látássérülését, a rendszer generálja a belépéshez szükséges törzsszámot, melyet E-mail-ben küldünk meg részére.

A vak vagy gyengénlátó állapot igazolása a látássérültség jogcímén folyósított Fogyatékossági támogatás, emelt összegű családi pótlék, rokkantsági ellátás, vagy vakok személyi járadéka megállapításáról szóló határozatnak a regisztráció során való beküldésével lehetséges.

A regisztráció során minden felhasználó kap egy e-mailt az MVGYOSZ-től. A megerősítő linkre történő kattintást követően a szolgáltatási szerződést is el kell fogadni, csak ekkor lesz érvényes a Távszem regisztráció.

A szolgáltatás a tavszem.mvgyosz.hu weboldalon érhető el. A szolgáltatás igénybevételéhez az MVGYOSZ valamely tagegyesületénél tagsági jogviszony megléte szükséges. Amennyiben nem tag egyetlen egyesületnél sem, de látássérült személy, az esetben regisztráció szükséges, ami a Tavszem.hu vagy a tavszem.mvgyosz.hu oldalon kezdeményezhető, ugyancsak ingyenesen. A Távszem elérhető minden olyan okostelefonon, amely Chrome-alapú internetböngészővel rendelkezik. Például: Safari, Chrome, Edge, stb. A Távszem BlindShell 2-es készülékeken is elérhető.

  • iOS rendszeren: A tavszem.mvgyosz.hu weboldalt hívja be a telefon böngészőjében, majd válassza a megosztás gombot, és ezt követően keresse meg a főképernyőhöz adás lehetőségét. Ha ezt választjuk, akkor a készülék feldob egy megerősítő kérdést, és a hozzáadás gombbal a közvetlen link kikerül a készülék képernyőjére. Ezt követően nincs szükség a böngésző használatára, közvetlenül elérhető a szolgáltatás a képernyőre kihelyezett link segítségével.
  • Android rendszeren: A tavszem.mvgyosz.hu weboldalt hívja be a telefon böngészőjében, balra söpréssel a további lehetőségek gombot kell kiválasztani. Ezt aktiváljuk, majd  söprögetéssel keressük meg a telepítés gombot. Erre rákoppintunk, és a szolgáltatás ikonja megjelenik az alkalmazáslistában, vagy a képernyőn, ez a telefon beállításától függ. Ezt követően nincs szükség a böngésző használatára, közvetlenül elérhető a szolgáltatás a képernyőre kihelyezett link segítségével.
  • BlindShell Clasic 2-es készüléken: Írjuk be a telefon böngészőjébe a tavszem.mvgyosz.hu címet, majd válasszuk a kedvencekhez adás lehetőségét. Ezt követően a böngésző kedvencek menüpontjában közvetlenül elérhető a Távszem.

Igen, a telefon böngészőjéből is lehet hívást indítani, nem kell a képernyőhöz adni a közvetlen linket. Írjuk be a böngészőbe a tavszem.mvgyosz.hu címet, és adataink megadásával aktiváljuk a szolgáltatást.

- Először kérjük ellenőrizze a BlindShell op.rendszer verziószámát, szükséges változat: BlindShell rendszer: 5.1.5.8-master és BlindShell javítások: 1.0.36, ez a Beállítások - A telefonról - Szoftver információk menüpontban ellenőrizhető, ha alacsonyabb, frissíteni kell a Beállítások - BlindShell frissítés - Frissítés keresése menüpontban.

- Ellenőrizni kell az internet böngésző verziószámát, a szükséges változat: 1.3.74 , ez az Alkalmazások - Alkalmazáslista - Telepített alkalmazáscsomagok - Internet böngésző - Alkalmazáscsomag információk második lapja menüpontban látható, ha alacsonyabb, frissíteni kell a böngészőt az Alkalmazások - Alkalmazáslista - Telepített alkalmazáscsomagok - Frissítés menüpontban.

- A tavszem.mvgyosz.hu megnyitása előtt szabad ég alatt kell legalább egyszer elindítani a telefon GPS-ét az alábbi menüpontok szerint: Alkalmazások - Segédeszközök - Helyzetmeghatározó (Ön itt áll), az elfogadható pontosság 10-20 méter alatt, a cím meghatározásához wifi vagy mobilnet is kell, a pozíciómegadás jobban működik, ha mobilnet is van a telefonon, nem csak wifi.

- A tavszem.mvgyosz.hu megnyitása után be kell jelentkezni, a gomb megnyomása után a kurzorral felfelé lépve kell megkeresni az email-cím bevitele mezőt, az e-mail címben csak kisbetűk lehetnek, viszont figyeljenek arra, hogy a BlindShell a legváratlanabb helyeken akar nagybetűket írni, a vegyes betűket tartalmazó mailcím problémát jelenthet.

- Sikeres bejelentkezés után, de hívás indítás előtt a Beállítások menüben el kell végezni a Kamera/Mikrofon/Tartózkodási hely használatához való hozzáférés ellenőrzését és engedélyezni kell ezeket - egy-egy ellenőrzés után a menüben lefelé lépkedve az utolsó előtti menüpont bemondja a vizsgálat eredményét (kamera, mikrofon vagy tartózkodási hely engedélykérés sikeres).

- Mindezek után lehet hívást indítani.

- A hívás befejezése után, de a böngészőből kilépés előtt célszerű az URL-t felvenni a könyvjelzők közé, hogy ne kelljen keresgélni az előzményekben vagy újra és újra bepötyögni a tavszem.mvgyosz.hu-t.

Az operátorok mindig azt a képet látják, amit a mobiltelefon kamerája közvetít. A felhasználót csak abban az esetben látják, ha a telefon hátlapi kameráját maga felé fordítja. A Távszem szolgáltatás a telefon előoldali kameráját nem használja.

A szolgáltatás kép- és hangminősége elsősorban az internet hozzáférés minőségétől függ. Mobilinternetes csatlakozás esetén meghatározó a lefedettség és az, hogy a felhasználó tartózkodási helye, pl. egy épület mennyire árnyékol. Wifi kapcsolat esetén sem mindegy, hogy milyen közel van a felhasználó a rooterhez, illetve hogy esetleg többen is használják-e egyszerre az internetet ugyanazon eszközön keresztül.

Ha ilyen esetben a hívás automatikusan nem szakad meg, vagy az operátor nem szakítja meg, bontsa a hívást és ismételje meg.

Amennyiben a megismételt hívás minősége sem javul, ha van rá módja, csatlakozzon egy másik hálózathoz. Amennyiben a hívást wifi-ről kezdeményezte, próbáljon meg mobilinternetre váltani, ha pedig eddig mobilinternettel próbálkozott, váltson wifi-re. Wifi hálózatról kezdeményezett hívás esetén azt is vegye figyelembe, hogy a hálózat mennyire terhelt, azaz kb. hány személy milyen erőforrásigényű eszközzel csatlakozik rá.

A hívások beérkezésekor az operátorok látják a felhasználó nevét, amit a rendszer a regisztráció során megadott adatok alapján azonosít. Ezen kívül az operátorok a felhasználóknak semmilyen, a regisztráció során megadott személyes adatához nem férnek hozzá.

Természetesen! Az operátorok minden nap nullától huszonnégy óráig a felhasználók rendelkezésére Állnak. Ugyanez igaz az ünnepnapokra is.

A Távszem szolgáltatás célja a lehető leghatékonyabb segítségnyújtás, így a szolgáltatást biztosító MVGYOSZ és az operátorok is igyekeznek rugalmasak lenni egy adott Távszem hívás időtartamát illetően. Indokolt esetben akár extrém hosszú is lehet egy hívás, de az operátor kérheti a 20 percnél tovább tartó segítségnyújtás felfüggesztését, ha ez akkor és ott megvalósítható, és egy későbbi időpontban vagy másik operátorral történő folytatását.

Természetesen számos olyan szituáció fordulhat elő, amikor rendszeresen ismétlődő tevékenységek elvégzéséhez újra és újra szükség van a Távszem segítségére. Így a rendszeres segítségkérés semmilyen módon nincs korlátozva.

Nem, a rendszer az éppen szabad operátorhoz fogja önt kapcsolni.

A hívások hanganyag formában visszahallgathatók a korábbi hívások lapfül alatt. Minden felhasználó kizárólag a saját hívásait hallgathatja vissza a hívás megtörténtétől számított 30 napig. Ezt követően a hívások automatikusan törlődnek az Előzmények közül. A videó visszanézésére nincs lehetőség, ahhoz kizárólag panaszkezelési eljárás során lehet hozzáférni. A saját készülékéről a felhasználók egyenként is tudják törölni a korábbi hívásokat, illetve tudják az összes hívás törlését is választani. A saját készülékről történő törlés ellenére, nem törlődik a központi tárhelyről 30 napig a hívás.

A hívás létrejöttét követően lehetőség van az előnézeti kép funkció használatára. Azon személyek részére nyújt segítséget, akik látásmaradvánnyal használják a Távszem szolgáltatást. Az előnézeti kép bekapcsolása során a képernyőn látszódik az, amit a kamera lát.

Világítás ki és bekapcsolása. Ez akkor nyújt segítséget, ha sötétben használjuk a szolgáltatást. A funkció iOS rendszeren még nem érhető el.

Pozíció megosztása funkcióval meg tudom osztani a tartózkodási koordinátáimat az Operátorral.

Ha Ön iOS rendszerű készüléket használ, a beállítások / Safariban állítsa be a kamera és a mikrofon engedélykérését állandóra. Ezt követően nem kérdez rá a Távszem a használatra.

Igen, wifi hálózaton továbbra is használható marad a Távszem szolgáltatás.

Igen, a Távszem akkor is működik, ha az adott pillanatban nem aktív semmiféle képernyőolvasó vagy nagyító alkalmazás a készüléken.

Ellenőrizze, hogy a beírt adatok helyesek és a megfelelő helyre kerültek-e:

  • Az első mezőben a törzsszám után tegyen kötőjelet és írja be az ön tagegyesületének megfelelő megyekódot.
  • A második mezőbe a tagnyilvántartóba rögzített e-mail címet írja.

Megjegyzés: Vegye figyelembe, hogy a Shift billentyű egyszeri kijelölése a nagy betű beírása után visszavált kisbetű beviteli módra.

Ha nincs internet hálózathoz kapcsolódva a készüléke, akkor nem tud kapcsolódni a központi szerverhez. Ellenőrizze a Wi-Fi kapcsolatát, vagy a mobil internet hozzáférését, hogy az aktiválva van-e.

Tegye a következőket:

  • Nyissa meg a készülék Beállítások> Mobilhálózat gombját és kapcsolja be a mobil internet hozzáférését. Ellenőrizze a készüléke Beállítások> Távszem> gombját aktiválva, hogy a hozzáférés a Mobil adatforgalomhoz engedélyezve van-e.
  • Nyissa meg a Beállítások> Wi-Fi hálózat gombját és aktiválja. Válassza ki azt a hálózatot amelynek a biztonsági kulcsával rendelkezik és csatlakozzon a hálózathoz.

Ha a probléma továbbra is fennáll, akkor törölje le a Távszem szolgáltatást, és a tavszem.mvgyosz.hu webcím böngészőbe történő beírását követően ismételje meg a bejelentkezési folyamatot.

Előfordul, hogy az iPhone néha nem válaszol, vagy hibákat produkál. Ezeket a problémákat és hibákat könnyen orvosolhatja a hard reset végrehajtásával.

A főgombbal rendelkező készülékek esetén tegye a következőt:

  • Tartsa egyszerre lenyomva a Kikapcsoló és a Főgombot kb. 8 másodpercig - az alma logó felvillanásáig -, majd engedje el a gombokat és várjon amíg a készülék újraindul.

iPhone 7 esetében tegye a következőt

  • Tartsa egyszerre nyomva a Kikapcsoló gombot és a Le hangerő gombját kb. 8 másodpercig - az alma logó felvillanásáig -, majd engedje el a gombokat és várjon amíg a készülék újraindul.

iPhone 8, vagy újabb készülékek esetében tegye a következőt

  • Nyomja meg gyorsan egyszer egymás után a Fel, majd a Le hangerő gombját és engedje el a gombokat, ezután tartsa nyomva a kikapcsoló gombot kb. 8 másodpercig - az alma logó felvillanásáig -, majd engedje el a gombot és várjon amíg a készülék újraindul.

A Távszem ügyfélszolgálata munkanapokon 8 órától 16 óráig fogadja a hívásokat, e-maileket és a személyes megkereséseket.

telefon: +36-1/384-8440 vagy +36-30/505-2867

E-mail: info@tavszem.hu

Az MVGYOSZ tagegyesületeinek elérhetőségei az alábbi linken olvashatók:

Tagegyesületek

Neve: Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ)

Székhelye: 1146 Budapest, Hermina út 47.

Adószáma: 19002464-2-42

Levelezési cím: 1406 Budapest, Pf. 44.

Telefon: (1)/384-8440

E-mail: info@mvgyosz.hu

Web: www.mvgyosz.hu

© 2024 Távszem

b4st theme for WordPress