Mit jelent számomra a Távszem alkalmazás?

Hírek
2020-02-19
Egy elégedett felhasználó tollából

Amikor először értesültem a Távszem alkalmazás kifejlesztésének tervéről, rendkívül megörültem, hiszen hasonló sikeres kezdeményezésről már hallottam a siketek és nagyothallók esetében. Ezért nagy izgalommal vártam az egyesületek részére megrendezett tájékoztatót, melyen feltehettük kérdéseinket és megismerkedhettünk a szolgáltatás működésével is. A hallottak alapján nagyon vártam a tesztidőszak kezdetét, hiszen magam is egyike vagyok azon 800 látássérült felhasználónak, akik a projektnek köszönhetően az egyesületükön keresztül jutottak új iPhone 7 készülékhez.

 

A Távszem szolgáltatást rendkívül fontosnak tartom, különösen napjainkban, amikor az informatika rohamos fejlődésével szinte mindenkinek lapul a zsebében vagy táskájában egy-egy okostelefon. Látássérültként számos olyan élethelyzettel találkozhatunk akár a háztartásban, akár utazás közben, amikor szükségünk lehet látó segítségre. A Távszemmel mindez lehetővé vált, hiszen az ilyen helyzetekben mindössze egyetlen gombnyomásra bármikor, éjjel-nappal kapcsolatba léphetünk az operátorokkal segítségkérés céljából. A múlthoz képest ez bizony hatalmas lépést jelent előre – hála a kreativitásnak és a jövőbemutató technikának.

 

Milyen élethelyzetekben kértem az operátorok segítségét?

 

Mikor jár le a boltban vásárolt tejtermék? Milyen összeg szerepel a postán érkezett papír alapú számlán, és mi a fizetési határideje? Mit ír az újonnan a patikában kiváltott gyógyszer betegtájékoztatója? Látássérültként számos ilyen és ehhez hasonló élethelyzettel szembesültem, amikor eddig látó segítséget kellett igénybe vennem. Mivel gyakran vagyok itthon egyedül, az ilyen helyzetek a Távszem elindulásáig szinte megoldhatatlan feladatok voltak.

 

A tesztelés során igyekeztem olyan élethelyzetekben segítséget kérni, amelyek a látássérültek mindennapjaiban adódhatnak. Elsőként a felolvasást emelném ki. Ez magában foglalta tejtermékek lejárati dátumának, kiváltani kívánt gyógyszer nevének, végül, de nem utolsó sorban postán érkezett, papír alapú küldeményeknek a felolvastatását. A következő terület a tárgyak megkeresése volt. A főzéshez szükséges alapanyagok közül kerestünk meg egyet-egyet az operátorokkal, illetve beazonosítottuk személyes irataimat, ezután iratrendezőben helyeztem el őket. A Távszem pozitívumainak azonban itt még nincs vége, hiszen olyan rendkívül praktikus dolgokban is igénybe vettem, mint a zoknik párosítása, valamint a mosógép mosási hőmérsékletének beállítása.

 

Az operátorok minden alkalommal készséggel álltak rendelkezésemre, és csodálatra méltó udvariassággal – és persze türelemmel – kaptam tőlük teljes körű, pontos segítséget, amit ezúton is köszönök, és a további hívások során is számítok kitartó munkájukra.

 

Miben kértem a mentor segítségét?

 

Mivel gyakorlott felhasználónak számítok, azaz a telefon alapfunkcióinak használatát korábban már elsajátítottam, az új telefon beüzemelésében, valamint a 8 darab teszthívás értékelőlapjainak kitöltésénél felmerült kérdések megválaszolásában, a lapok ellenőrzésében és továbbításában kértem segítséget. A mentor minden felmerülő probléma megoldásában készséggel állt rendelkezésemre, munkáját ezúton is köszönöm.

 

A hívások során az akadálymentesség vonatkozásában nem tapasztaltam hiányosságokat. Néhány hívás alatt recsegő hangot hallottam, ami megnehezítette az operátor által továbbított információk megértését, ezért az alkalmazás fejlesztése során ennek kiküszöbölése újabb pluszt jelentene. Mivel az operátorok rendkívül felelősségteljes munkát végeznek, fontosnak tartanám legalább havonta stresszkezelő tréningeken való részvételüket. Esetenként szükségessé válhat idegennyelvű használati útmutatók felolvasása a látássérült felhasználók részére, ami nyelvtudás hiányában természetesen nem megoldható, ezért fontosnak tartanám az új operátorok kiképzésénél idegennyelvű kurzusok szervezését.

 

Bízom benne, hogy visszajelzésemmel segítséget nyújtottam a projektet lebonyolító csapat részére az alkalmazás használatával és továbbfejlesztésével kapcsolatban. Jó munkát, erőt és kitartást kívánok a továbbiakhoz.

 

Pillmann Tünde

Főbb híreink

A Távszem nyerte el a SozialMarie 2020 közönségdíját!

A magyar látássérült emberek közösségének összefogása meghozta a várva várt sikert: a Távszem lett a SozialMarie 2020 közönségdíjasa. Május 1-jén este pedig az is kiderül, a 34 jelölt projekt közül melyek nyerik el a további díjakat.
2020-05-12

Néhány kattintással 1000 euróért - Elindult a SozialMarie közönségszavazás

A Távszem is versenybe száll a SozialMarie 2020 közönségszavazásán. A tét 1000 euró, amit a legtöbb szavazatot kapó projekt megvalósítója nyer el. Néhány kattintással Ön is tehet azért, hogy ezt az összeget a Távszem fejlesztésére fordíthassuk. Mutatjuk, mi a teendő.
2020-04-28

A kijárási korlátozás idején is segít a Távszem

Talán soha nem volt még akkora szükségük a vak és gyengénlátó embereknek egy bármikor elérhető, ingyenes távsegítő szolgáltatásra, mint most, a járványügyi veszélyhelyzet és a kijárási korlátozás idején. Ilyenkor nem csak nehezebb személyi segítséget hívni, de az idős vagy krónikus betegséggel élő látássérült személyek saját érdeke is, hogy minél kevesebb emberrel találkozzanak. Ebben a helyzetben sokszor jöhet jól az online segítségnyújtás.
2020-03-27

Ismerjük meg a mentorok munkáját

Beszélgetés Mali Attila Távszem mentorral
2020-03-13