Ismerjük meg a mentorok munkáját

Hírek
2020-03-13
Beszélgetés Mali Attila Távszem mentorral

A képen Mali Attila, Távszem mentor látható.

Mali Attila 20 éve veszítette el a látását, de nem adta fel! Folyamatosan keresi azokat a lehetőségeket, melyek megkönnyítik életét, s a világgal való kommunikációt.

 

- Kérem, mondjon magáról pár szót, meséljen mindennapjairól, szabadidős tevékenységeiről, stb.

- Mali Attila vagyok, 20 éve veszítettem el a látásomat. Ez a helyzet hozta magával azt a feladatot, hogy ebből az élethelyzetből a legjobbat kihozzam. Ekkor kezdtem el felkutatni azokat a lehetőségeket, amelyek megkönnyítik a világgal való kommunikációt. Szerettem volna hasznos tagja maradni a társadalomnak. Tudatosan figyeltem és vigyáztam arra, hogy a vakság ne kényszerítsen a 4 fal közé. Kihívásnak éltem meg a helyzetet, szerettem volna a korábbi életformámat folytatni. Eredetileg elektronikai és rádió-televízió műszerész a szakmám, de ezt már nem folytathattam.

- Mi az, amit a személyiségéről fontosnak tart elmondani?

- Mindig is szerves része volt az életemnek a zene. Egyrészt 9 évig műveltem, szaxofonoztam, emellett pedig 15 éves korom óta az elektronikus zene tölti ki a szabadidőmet. Nemcsak a saját diszkómban, hanem vendégszereplések alkalmával, és egy ideje az általam készített weboldalamon szórakoztatom a közönségemet. Szeretek zenéket hallgatni és filmeket nézni.

- Hogyan került kapcsolatba a mentori munkakörrel? Mi motiválta önt, hogy mentorként is dolgozzon?

- Miután megismerkedtem a JAWS for Windows képernyőolvasóval, egyre jobban érdekelt és beleástam magam a szoftverek világába. A szoftverek vakos használatának elsajátítása arra késztetett, hogy mások számára is átadjam ezt a tudást. Ekkor kezdtem foglalkozni az oktatással is. Az Infoalapnál végzett munkám során folyamatosan kamatoztatom az alaposságomat, valamint az azonnali problémamegoldó képességemet. Éppen ezért, amikor lehetőséget kaptam Győr-Moson-Sopron megyében arra, hogy mentor lehessek a Távszem projekt keretében, boldogan vállaltam.

- Milyen hasznos tapasztalatokkal gazdagodott mentori munkája során?

- Az első olyan iOS rendszert, ami tartalmazta a VoiceOvert, már az elejétől kezdve használtam.

Munkám során az Infoalap helpdesk ügyfélszolgálatán, valamint a tananyagok írásában, és korábban egy másik alapítványnál informatikát tanítottam nagy megelégedettséggel. Ezt mutatták a visszajelzések is. Az általam elsajátított tudást nem szégyelltem átadni más felhasználóknak, akiknek a mindennapjait ezzel megkönnyítettem és jelenleg is könnyítem.

- Mik azok a témakörök, amiket a legnehezebb megtanítani az érdeklődőknek és miért?

- A mentori munka során sokféle emberrel találkoztam személyesen, minden ember más és más. Legfontosabb az adott személlyel való kontaktus felépítése. Ha idős a kliens, akkor meg kell találni a közös nevezőt arra, hogy érdekelté tegyem számára az új dolgokat, mindenhez sok-sok türelem és kitartás szükséges. Példákkal szemléltetve, hogy mennyire könnyebben élheti a kisegítő eszközökkel az életét, vagy oldhatja meg a mindennapokban felmerülő problémákat.

Ha érdekelt és nyitott a kliens az új dolgokra – a digitális kompetencia világában márpedig vannak újdonságok –, akkor kicsit könnyebb a tudás átadása és az ehhez tartozó elméleti dolgokon túl a gyakorlatias tudás átadása még egy kezdő kliens számára is.

Ami elsősorban nehézséget jelent az a gesztusok és kézmozdulatok elsajátítása. Ezeknek a finom kézmozdulatoknak a megtanítása. Alkalmazások megnyitása, lapok változtatása egy applikáción belül, a képernyők használata, a Spotlight és az elemválasztó használata, az egyujjas koppintások közül a tripla vagy a négyszeres koppintás, a varázs koppintás műveletei, vagy akár a három ujjas többszörös koppintások kivitelezése. Például mire jó a rotor és az azon lévő parancsokkal mit hajthatunk végre. A fogalmak és kifejezések tisztázása az öregebb kliensek számára.

- Milyen visszajelzések érkeznek a felhasználóktól?

- Győr-Moson-Sopron megyében a visszajelzések pozitívak. Sok tapasztalatot szereztek a kliensek, sokan kértek a Távszem projekten kívül is segítséget. A problémamegoldásuk után pedig visszahívtak és megköszönték az önzetlen segítségemet. Ezek a hívások a hangoskönyvtár és a Távszem alkalmazással kapcsolatos hívások voltak főleg, de volt más iOS készülékkel és macOS rendszerrel kapcsolatos megkeresés is.

- Meséljen még egy kicsit az idősebb vállalkozók képzéséről – bátorításképpen, ha bizonytalanok lennének a jelentkezők!

- Az idősebb korosztályhoz tartozó személyekkel is nekiláttam a lehetőségekhez képest, az ő szintjükön az okos telefon használatának elsajátításához. Kíváncsian vártam a fejleményeket, és pozitív véleményeket oszthatok meg az olvasókkal, mert a 46-os születésű idős hölgyek ma már a Facebookot is használják és osztanak meg tartalmakat, vagy szólnak hozzá a csoportjukban egy bejegyzéshez. Előfordult, hogy kellő buzdítás után lelkesült fel a kliens, vagy kis ösztönzés után ébredt rá, hogy mennyivel könnyebb lesz neki, ha nyit az új dolgok felé.

- Mit üzen az olvasóknak?

- Az olvasóknak üzenem: az előbbiekből is látszik, nem kell megijedni az ismeretlentől, az újtól – mindez természetes érzés, de a végén egy teljesen új világ nyílik meg számukra.

"Adjon Isten szép napot,

Minden napra holnapot."

Köszönjük a bátorító szavakat. További sikerekben gazdag mindennapokat kívánunk!

Árvay Mária

Főbb híreink

Egy napig szünetel a Távszem szolgáltatás

Felhívjuk a Távszem felhasználók figyelmét, hogy augusztus 25-én, kedd este 8 órától augusztus 26-án, szerda este 8 óráig technikai okok miatt szünetel a Távszem szolgáltatás. Ez idő alatt a Távszem nem lesz elérhető.
2020-08-24

Egyéves a Távszem

Egy évvel ezelőtt ezen a napon vette kezdetét a Távszem szolgáltatás nyilvános tesztidőszaka. Az évforduló apropóján most felidézzük a Távszem első évének legjelentősebb történéseit és legszebb pillanatait.
2020-07-16

Távszem sikersztori az EBU hírlevelében

Az Európai Vakok Szövetsége (EBU) tagjaként örömmel osztottuk meg a SozialMarie 2020. közönségdíjának elnyeréséről szóló sikertörténetünket az európai társszervezetekkel.
2020-06-17

Új online digitális kompetenciafejlesztő szolgáltatás - Indul az iBlind

Május végén indul az iBlind nevű Facebook csoport, melynek látássérült tagjai hasznos tippeket, információkat kaphatnak az iOS eszközök és az MVGYOSZ mobilalkalmazásainak használatához. A csoportba elsőként a Távszem projektben iPhone-hoz jutott személyek kapnak meghívást.
2020-05-21
Széchenyi infóblokk
×
Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ)
Távoli segítségnyújtás látássérült emberek számára – Távszem
EFOP-1.1.5-17-2017-00001
Támogatás összege: 469.370.589 Ft, 100%-os finanszírozás
2018. január 1. – 2020. január 1.
www.mvgyosz.hu
Az MVGYOSZ konzorciumi partnere a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége.
EFOP1.1.5-17-2017-00006
Támogatás összege 300.000.000 Ft, 100%-os finanszírozás
2018. január 1. – 2020. január 1.
www.skontakt.hu