Ismerjük meg a mentorok munkáját

Hírek
2020-03-13
Beszélgetés Mali Attila Távszem mentorral

A képen Mali Attila, Távszem mentor látható.

Mali Attila 20 éve veszítette el a látását, de nem adta fel! Folyamatosan keresi azokat a lehetőségeket, melyek megkönnyítik életét, s a világgal való kommunikációt.

 

- Kérem, mondjon magáról pár szót, meséljen mindennapjairól, szabadidős tevékenységeiről, stb.

- Mali Attila vagyok, 20 éve veszítettem el a látásomat. Ez a helyzet hozta magával azt a feladatot, hogy ebből az élethelyzetből a legjobbat kihozzam. Ekkor kezdtem el felkutatni azokat a lehetőségeket, amelyek megkönnyítik a világgal való kommunikációt. Szerettem volna hasznos tagja maradni a társadalomnak. Tudatosan figyeltem és vigyáztam arra, hogy a vakság ne kényszerítsen a 4 fal közé. Kihívásnak éltem meg a helyzetet, szerettem volna a korábbi életformámat folytatni. Eredetileg elektronikai és rádió-televízió műszerész a szakmám, de ezt már nem folytathattam.

- Mi az, amit a személyiségéről fontosnak tart elmondani?

- Mindig is szerves része volt az életemnek a zene. Egyrészt 9 évig műveltem, szaxofonoztam, emellett pedig 15 éves korom óta az elektronikus zene tölti ki a szabadidőmet. Nemcsak a saját diszkómban, hanem vendégszereplések alkalmával, és egy ideje az általam készített weboldalamon szórakoztatom a közönségemet. Szeretek zenéket hallgatni és filmeket nézni.

- Hogyan került kapcsolatba a mentori munkakörrel? Mi motiválta önt, hogy mentorként is dolgozzon?

- Miután megismerkedtem a JAWS for Windows képernyőolvasóval, egyre jobban érdekelt és beleástam magam a szoftverek világába. A szoftverek vakos használatának elsajátítása arra késztetett, hogy mások számára is átadjam ezt a tudást. Ekkor kezdtem foglalkozni az oktatással is. Az Infoalapnál végzett munkám során folyamatosan kamatoztatom az alaposságomat, valamint az azonnali problémamegoldó képességemet. Éppen ezért, amikor lehetőséget kaptam Győr-Moson-Sopron megyében arra, hogy mentor lehessek a Távszem projekt keretében, boldogan vállaltam.

- Milyen hasznos tapasztalatokkal gazdagodott mentori munkája során?

- Az első olyan iOS rendszert, ami tartalmazta a VoiceOvert, már az elejétől kezdve használtam.

Munkám során az Infoalap helpdesk ügyfélszolgálatán, valamint a tananyagok írásában, és korábban egy másik alapítványnál informatikát tanítottam nagy megelégedettséggel. Ezt mutatták a visszajelzések is. Az általam elsajátított tudást nem szégyelltem átadni más felhasználóknak, akiknek a mindennapjait ezzel megkönnyítettem és jelenleg is könnyítem.

- Mik azok a témakörök, amiket a legnehezebb megtanítani az érdeklődőknek és miért?

- A mentori munka során sokféle emberrel találkoztam személyesen, minden ember más és más. Legfontosabb az adott személlyel való kontaktus felépítése. Ha idős a kliens, akkor meg kell találni a közös nevezőt arra, hogy érdekelté tegyem számára az új dolgokat, mindenhez sok-sok türelem és kitartás szükséges. Példákkal szemléltetve, hogy mennyire könnyebben élheti a kisegítő eszközökkel az életét, vagy oldhatja meg a mindennapokban felmerülő problémákat.

Ha érdekelt és nyitott a kliens az új dolgokra – a digitális kompetencia világában márpedig vannak újdonságok –, akkor kicsit könnyebb a tudás átadása és az ehhez tartozó elméleti dolgokon túl a gyakorlatias tudás átadása még egy kezdő kliens számára is.

Ami elsősorban nehézséget jelent az a gesztusok és kézmozdulatok elsajátítása. Ezeknek a finom kézmozdulatoknak a megtanítása. Alkalmazások megnyitása, lapok változtatása egy applikáción belül, a képernyők használata, a Spotlight és az elemválasztó használata, az egyujjas koppintások közül a tripla vagy a négyszeres koppintás, a varázs koppintás műveletei, vagy akár a három ujjas többszörös koppintások kivitelezése. Például mire jó a rotor és az azon lévő parancsokkal mit hajthatunk végre. A fogalmak és kifejezések tisztázása az öregebb kliensek számára.

- Milyen visszajelzések érkeznek a felhasználóktól?

- Győr-Moson-Sopron megyében a visszajelzések pozitívak. Sok tapasztalatot szereztek a kliensek, sokan kértek a Távszem projekten kívül is segítséget. A problémamegoldásuk után pedig visszahívtak és megköszönték az önzetlen segítségemet. Ezek a hívások a hangoskönyvtár és a Távszem alkalmazással kapcsolatos hívások voltak főleg, de volt más iOS készülékkel és macOS rendszerrel kapcsolatos megkeresés is.

- Meséljen még egy kicsit az idősebb vállalkozók képzéséről – bátorításképpen, ha bizonytalanok lennének a jelentkezők!

- Az idősebb korosztályhoz tartozó személyekkel is nekiláttam a lehetőségekhez képest, az ő szintjükön az okos telefon használatának elsajátításához. Kíváncsian vártam a fejleményeket, és pozitív véleményeket oszthatok meg az olvasókkal, mert a 46-os születésű idős hölgyek ma már a Facebookot is használják és osztanak meg tartalmakat, vagy szólnak hozzá a csoportjukban egy bejegyzéshez. Előfordult, hogy kellő buzdítás után lelkesült fel a kliens, vagy kis ösztönzés után ébredt rá, hogy mennyivel könnyebb lesz neki, ha nyit az új dolgok felé.

- Mit üzen az olvasóknak?

- Az olvasóknak üzenem: az előbbiekből is látszik, nem kell megijedni az ismeretlentől, az újtól – mindez természetes érzés, de a végén egy teljesen új világ nyílik meg számukra.

"Adjon Isten szép napot,

Minden napra holnapot."

Köszönjük a bátorító szavakat. További sikerekben gazdag mindennapokat kívánunk!

Árvay Mária

Főbb híreink

A Távszem nyerte el a SozialMarie 2020 közönségdíját!

A magyar látássérült emberek közösségének összefogása meghozta a várva várt sikert: a Távszem lett a SozialMarie 2020 közönségdíjasa. Május 1-jén este pedig az is kiderül, a 34 jelölt projekt közül melyek nyerik el a további díjakat.
2020-05-12

Néhány kattintással 1000 euróért - Elindult a SozialMarie közönségszavazás

A Távszem is versenybe száll a SozialMarie 2020 közönségszavazásán. A tét 1000 euró, amit a legtöbb szavazatot kapó projekt megvalósítója nyer el. Néhány kattintással Ön is tehet azért, hogy ezt az összeget a Távszem fejlesztésére fordíthassuk. Mutatjuk, mi a teendő.
2020-04-28

A kijárási korlátozás idején is segít a Távszem

Talán soha nem volt még akkora szükségük a vak és gyengénlátó embereknek egy bármikor elérhető, ingyenes távsegítő szolgáltatásra, mint most, a járványügyi veszélyhelyzet és a kijárási korlátozás idején. Ilyenkor nem csak nehezebb személyi segítséget hívni, de az idős vagy krónikus betegséggel élő látássérült személyek saját érdeke is, hogy minél kevesebb emberrel találkozzanak. Ebben a helyzetben sokszor jöhet jól az online segítségnyújtás.
2020-03-27

Ismerjük meg a mentorok munkáját

Beszélgetés Móricz Ádám Távszem mentorral
2020-03-13