Ismerjük meg a mentorok munkáját!

Hírek
2020-01-10
„Akik a távolból helyettünk látnak” sorozatban elbeszélgettünk a Távszem operátorokkal és ügyfélszolgálati munkatársakkal. Januártól bepillantást nyerhetünk a mentorok munkájába, akik a látássérülteknek, igény szerint, az iPhone és a Távszem alkalmazás használatát megtanították, segítettek a regisztrációban, valamint bármilyen felmerült kérdésre igyekeznek válaszolni, nem utolsósorban pedig kapcsolatot jelentenek a Távszem projekt csapata és a tagegyesületek között. Ismerkedjünk meg velük kicsit közelebbről!

Beszélgetés Bora Sándor mentorral

A képen Bora Sándor, Távszem mentor látható.

- Kérem, mondjon magáról pár szót, meséljen mindennapjairól, szabadidős tevékenységeiről, stb.

- Bora Sándor vagyok, 44 éves látássérült. 2013-ban szereztem szociálpedagógus diplomát a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Karán, és kezdtem el dolgozni a Látássérültek Észak-Alföldi Regionális Egyesületénél, mint szociálpedagógus és rehabilitációs mentor és tanácsadó.

Feleségemmel, Anitával 3 gyermeket (Blanka 3 éves, Benedek 6, Tibor 15 éves) nevelünk. Szabadidőm nagy részét gyermekeimmel töltöm és Fülöp kutyussal. Ha jut idő, gyakran nézek filmeket, néha hangoskönyvet hallgatok.

- Mi az, amit a személyiségéről fontosnak tart elmondani?

- Személyiségemet tekintve, talán a legfontosabb, hogy kellő segítőkészséggel és türelemmel rendelkezem. Persze ennek elérésén sokat dolgoztam. Megtanított az elmúlt évek munkatapasztalata és a gyermekeim születése és nevelése.

Természetesen vannak negatív személyiségjegyeim is, amikkel úgy gondolom, tisztában vagyok és próbálom őket csiszolgatni nap mint nap.

- Hogyan került kapcsolatba a mentori munkakörrel?

- A mentori munkakörrel munkahelyem révén kerültem kapcsolatba. Itt szereztem tudomást a projektről, és a mentori munkakörről. Átgondolva alkalmasnak éreztem magam és megpróbáltam.

- Mi motiválta önt, hogy mentorként is dolgozzon?

- Már a projekt megjelenése előtt évekkel használtam iPhone-t és napi kapcsolatban álltam látássérült egyesületi tagokkal. Így magától értetődő volt, hogy ha erre lehetőség van, szeretném átadni azt a tudást és tapasztalatot, aminek elsajátításával egy önállóbb életet ismerhet meg minden látássérült.

- Milyen hasznos tapasztalatokkal gazdagodott mentori munkája során?

- Mint említettem, segítő szakmából kifolyólag, eddig is sokat voltam kliens közelben, de mentori munkám talán még több türelmet, kitartást igényel.

- Melyek azok a témakörök, amiket a legnehezebb megtanítani az érdeklődőknek és miért?

- Ez szerintem személyiségfüggő, vannak, akik könnyebben tanulnak és vannak, akik nehezebben. Természetesen nagyban hozzájárul ehhez a kliens akarata, elszántsága. De ha mindenképpen ki kell emelni valamit az a VoiceOver használatához szükséges kézmozdulatok, gesztusok, mivel ezek kellő finommotorikát igényelnek.

Ha a mentorált teljesen „új”, azaz nincs egyáltalán okostelefon felhasználói tapasztalata, nehézséget okoz maga az egész rendszer működésének megértetése. Leggyakrabban talán a Távszem alkalmazás használata közbeni telefonpozicionálás megtanítása számít fő problémának.

- Mennyi ideig tart egy-egy jelentkező oktatása?

- Ez is nagyon széles skálán mozog. Átlagban az első találkozásnál minimum 2 órás felkészítés előzi meg a telefon átadását. Itt megismertetem a leendő iPhone tulajdonost az alapmozdulatokkal (VoiceOver ki- és bekapcsolása, egy adott alkalmazás megkeresése, megnyitása, bezárása, telefonkönyvben történő keresés, híváskezdeményezés, hívásmegszakítás, stb).

Ha ezek már biztosan mennek, csak akkor kapja meg az illető a készüléket és ezt követően személytől függően további egyéni vagy csoportos oktatások várnak rá. 8-10 óra fejlesztés után már olyan tudást szerez egy-egy ügyfél, amivel biztosan használja az alapvető funkciókat, alkalmazásokat. Viszont ez egy soha véget nem érő folyamat, mivel ahogy bővül a felhasználó digitális kompetenciája, újabb és újabb megválaszolandó kérdések merülnek fel.

- Milyen visszajelzések érkeznek a felhasználóktól?

- Túlnyomórészt pozitív (95%), a sikerélményeknek köszönhetően. Eleinte sok embertől hallottam már, hogy ez nekem nem fog menni. Ilyenkor kellő bátorítás és újabb oktatás(ok) után fel lehet hozni minden felhasználót arra a szintre, amivel biztosan tudja kezelni a Távszemet. Vannak építő jellegű észrevételek is, amit természetesen jelzek a projekt vezetőségének, és néha megjelennek negatív kritikák is, szerencsére elvétve. Ezek legnagyobbrészt külső, független okok miatt adódnak (nem megfelelő a hang- vagy képminőség).

- Szokta tartani a kapcsolatot a Távszem operátorokkal? Milyen célból?

- Igen, főleg a projekt elején kellett velük kapcsolatba lépnem. Ezek általában adminisztrációs okok miatt történtek (elfelejtett jelszó, nem megfelelően működő alkalmazás, hibás e-mail cím, stb.).

- Hol és hogyan jelentkezhetnek önnél az érdeklődők?

- Az érdeklődők az egyesület irodájában személyesen vagy telefonon tudnak elérni.

- Mit üzen az olvasóknak?

- „Soha ne mondd, hogy soha!”

Ha megpillantod az ajtót a „Távszem” felirattal, ne félj belépni rajta, mert odaát egy önállóbb, szabadabb világ vár.

Kívánjuk, hogy minél többen csatlakozzanak ehhez a szabadabb világhoz!

Árvay Mária

Főbb híreink

Egy napig szünetel a Távszem szolgáltatás

Felhívjuk a Távszem felhasználók figyelmét, hogy augusztus 25-én, kedd este 8 órától augusztus 26-án, szerda este 8 óráig technikai okok miatt szünetel a Távszem szolgáltatás. Ez idő alatt a Távszem nem lesz elérhető.
2020-08-24

Egyéves a Távszem

Egy évvel ezelőtt ezen a napon vette kezdetét a Távszem szolgáltatás nyilvános tesztidőszaka. Az évforduló apropóján most felidézzük a Távszem első évének legjelentősebb történéseit és legszebb pillanatait.
2020-07-16

Távszem sikersztori az EBU hírlevelében

Az Európai Vakok Szövetsége (EBU) tagjaként örömmel osztottuk meg a SozialMarie 2020. közönségdíjának elnyeréséről szóló sikertörténetünket az európai társszervezetekkel.
2020-06-17

Új online digitális kompetenciafejlesztő szolgáltatás - Indul az iBlind

Május végén indul az iBlind nevű Facebook csoport, melynek látássérült tagjai hasznos tippeket, információkat kaphatnak az iOS eszközök és az MVGYOSZ mobilalkalmazásainak használatához. A csoportba elsőként a Távszem projektben iPhone-hoz jutott személyek kapnak meghívást.
2020-05-21
Széchenyi infóblokk
×
Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ)
Távoli segítségnyújtás látássérült emberek számára – Távszem
EFOP-1.1.5-17-2017-00001
Támogatás összege: 469.370.589 Ft, 100%-os finanszírozás
2018. január 1. – 2020. január 1.
www.mvgyosz.hu
Az MVGYOSZ konzorciumi partnere a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége.
EFOP1.1.5-17-2017-00006
Támogatás összege 300.000.000 Ft, 100%-os finanszírozás
2018. január 1. – 2020. január 1.
www.skontakt.hu