Akik a távolból helyettünk látnak – Bemutatkoznak a Távszem operátorok

Hírek
2019-07-12
2019 áprilisában állt munkába az MVGYOSZ-nél az a 15 fő, akikből június végére képzett Távszem operátorok és ügyfélszolgálati munkatársak lettek. Ők már javában biztosítják a Távszem szolgáltatást, vagyis intézik a felhasználók regisztrációját, és ami talán ennél is izgalmasabb: a távolból helyettünk látnak. A Távszemet már használó olvasóinknak a hangjuk és a nevük már ismerős lehet, ha pedig ennél többre is kíváncsiak velük kapcsolatban, akkor jó hírünk van: decemberig mindannyian bemutatkoznak önöknek.

Beszélgetés Pápai Emesével

A képen Pápai Emese, Távszem operátor látható.

- Kérem, meséljen egy pár szót magáról, szabadidős tevékenységeiről, stb.!

- 32 éves, kisgyermekes anyuka vagyok. Budapesten élek férjemmel és 3 éves kislányommal albérletben. Amikor csak tehetem, családommal töltöm az időmet, ezen kívül szeretek még olvasni, kirándulni, kerékpározni, erdőben, szabadban eltölteni a szabadidőmet.

- Mi motiválta önt, hogy a Távszemnél helyezkedjen el?

- Korábban, kb. 7 évvel ezelőtt már dolgoztam látássérültekkel, siketvak és vak embereket kísértem személyi segítőként és kísérőként a városban. Szerettem a munkámat, a közösséget, hasznosnak éreztem magam, és nehéz szívvel jöttem el onnan – teszem hozzá nem önszántamból. Mikor az operátori állásról értesültem egyik kedves ismerősöm által, kaptam az alkalmon és jelentkeztem. Örültem mikor felvettek, úgy éreztem, új esélyt kaptam az élettől.

- A szakmai képzés során mi mindent kellett elsajátítania?

- Széleskörű és hasznos tudásanyagot kaptam, elsajátítottam többek között az asszertív kommunikáció elveit, a megfelelő konfliktus- és stresszkezelést, valamint jogi, etikai képzést kaptam, volt érzékenyítés, és infokommunikációs akadálymentesítés.

- Esetleg valamelyik témakör közelebbről is megérintette önt? Miért?

- Mindegyik témakört hasznosnak találtam, mindegyikből tanultam valami újat, a legjobb talán az érzékenyítés volt, mert bár volt belőle tapasztalatom, mégis más volt, mint mikor sok évvel ezelőtt kísérőként dolgoztam. Sokat kaptam a képzés során, amiért hálás vagyok.

- A tesztelési időszak során milyen kérésekkel hívják fel?

- Sokféle és fajta kéréssel fordulnak hozzánk. Mindennapi életben előforduló esetekkel keresnek meg, pl. egy boltban vett termék márkájának és összetevőinek leolvasásával, tisztítószerek beazonosításával, bankkártya számának bediktálásával, vakvezető kutya tevékenységének „tolmácsolásával”, lakásban vagy kültéren elhelyezkedő tárgyak ismertetésével, dokumentumok felolvasásával, stb.

- Adódtak váratlan, meglepő esetek?

- Nekem még nem voltak nagyon váratlan, meglepő eseteim.

- Mennyire hatékony a látássérült féllel történő együttműködés (technikai eszközök használata, kamera kezelése, stb.)?

- Általában akiknek segít a mentor, ügyesen használják és kezelik a kamerát. Mások, akik nem kaptak még esetleg külső segítséget a megfelelő kameraállás beállításához, ők a mi segítségünkkel talán kicsit lassabban, de ügyesen követve az instrukcióinkat, végül meg tudják oldani, hogy hatékonyan tudjunk segíteni.

- A 24 órás állandó ügyfélszolgálatot hogyan osztják fel egymás között?

- Az operátori szolgálat működik 24 órában, van délelőtti műszak (6:00-14:00-ig), délutános műszak (14:00-22:00-ig), és éjszakai műszak (22:00-6:00-ig).

- Milyen visszajelzések érkeztek és érkeznek a tesztelési időszakban?

- A felhasználók értékelik a munkánkat egy kérdőíven, miután véget ért a beszélgetés, de nekünk nincs erről több információnk.

- Milyen céljai vannak a közeljövőt illetően?

- Szeretnék hosszútávon dolgozni ebben a projektben, és bízom benne, hogy sok embernek fogok tudni segíteni a továbbiakban is, képességeimhez és lehetőségeimhez mérten a legjobbat kihozva magamból.

Munkájához további sok sikert, még több örömöt, eredményes mindennapokat kívánok az olvasók nevében is.

Árvay Mária

Főbb híreink

A kijárási korlátozás idején is segít a Távszem

Talán soha nem volt még akkora szükségük a vak és gyengénlátó embereknek egy bármikor elérhető, ingyenes távsegítő szolgáltatásra, mint most, a járványügyi veszélyhelyzet és a kijárási korlátozás idején. Ilyenkor nem csak nehezebb személyi segítséget hívni, de az idős vagy krónikus betegséggel élő látássérült személyek saját érdeke is, hogy minél kevesebb emberrel találkozzanak. Ebben a helyzetben sokszor jöhet jól az online segítségnyújtás.
2020-03-27

Ismerjük meg a mentorok munkáját

Beszélgetés Mali Attila Távszem mentorral
2020-03-13

Ismerjük meg a mentorok munkáját

Beszélgetés Móricz Ádám Távszem mentorral
2020-03-13

A SozialMarie társadalmi innovációs díj 2020-as jelöltjei között a Távszem

A SozialMarie pályázatán azokat a projekteket díjazzák, melyek egy-egy hátrányos helyzetű társadalmi csoport életminőségének javítását támogatják innovatív eszközökkel és közösségi megoldásokkal. Idén az MVGYOSZ Távszem szolgáltatása is a jelöltek között van.
2020-02-25